Hvad er co-teaching?

Hvordan sikrer vi det gode samarbejde, når der er to eller flere voksne til stede i klassen på samme tid – måske endda med forskellige fagligheder – og hvordan bringes disse forskelligheder i spil?

Et styrket samarbejde mellem almen- og specialområdet handler om at skabe fleksible og sammenhængende læringsmiljøer på tværs af almen- og specialtilbuddene og om at finde frem til hvordan almenområdet i højere grad kan gøre brug af specialpædagogisk viden og specialpædagogiske kompetencer.

Co-teaching kan se som et konkret svar på, hvordan dette samarbejde kan realiseres.

Forbedring i kvaliteten af tolærerordninger og lærer-pædagogsamarbejdet i skolen

Co-teaching er en velafprøvet og dokumenteret samarbejdsmetode, hvor formålet er at forbedre kvaliteten af tolærerordninger og lærer-pædagogsamarbejdet i skolen - og derigennem at styrke inklusionsindsatserne. 

Det er et fælles ansvar at planægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisningen.

Co-teaching er som samarbejdsform kendetegnet ved at en fagprofessionel fra almenområdet og en ressourceperson med specialpædagogisk viden har fælles ansvar for at planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning sammen for elever med forskellige behov i den samme klasse på en almindelig skole. 

Co-teaching understøtter en forståelse af inklusion, hvor formålet er at sikre alle elevers ret til deltagelse.

Dette skabes ved, at alle elever lærer at blive i stand til at forpligte sig på fællesskabet. Samtidig med at fællesskabet forpligter sig på den enkeltes ret til at kunne deltage. Denne dynamik og fleksibilitet gælder både organiseringen af undervisningen og i forhold til at ændre på fx regler og rutiner. 

Alle børn skal have mulighed for støtte til at kunne deltage i fællesskabet.

Co-teac

hing retter sig altså ikke mod bestemte grupper af elever ud fra en idé om, at visse børn skal inkluderes i et fællesskab. Tværtimod er budskabet, at alle børn får mulighed for og støtte til at kunne deltage i fællesskabet. I co-teaching bliver specialviden en integreret del af de pædagogiske indsatser i det almene skoletilbud. Ansvaret for alle børns læring og trivsel er også fælles.

Få ny indsigt i børnegruppens samlede ressourcer.

Co-teaching er således ikke kun til gavn for de børn, der er i konkrete udfordringer, men giver ydermere ny indsigt i børnegruppens samlede ressourcer, fordi de fagprofessionelle får øje på – og kan tage højde for – hver enkelt barns forudsætninger for at kunne deltage og dermed udvikle sig fagligt, socialt og personligt i læringsfællesskabet.

I Co-teaching arbejder man med seks forskellige tilgange til at organisere undervisningen.  De seks tilgange tilgodeser forskellige behov med hvert deres formål.

De seks tilgange er:

  • Stationsundervisning
  • Paralleleundervisning
  • Alternativ undervisning
  • Fællesundervisning
  • Én underviser - én observerer
  • Én underviser - én assistererSamlet


I er meget velkomne til at kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan jeg kan hjælpe jer godt videre med co-teaching.

Ring på t
elefon 28 76 64 13 eller skriv til kirstine@inkluvision.dk

InkluVision tilbyder

Udvikling af bæredygtige læringsmiljøer

Med afsæt i co-teaching og med fokus på de professionelles relationskompetence tilbyder InkluVision kurser, workshops, pædagogiske dage og praksisnær sparring til ledelsesteams og medarbejderteams.

Et forløb kan skræddersyes, så det passer lige netop ned i jeres praksis.

Der kan løbende justeres og trækkes eksempler fra jeres hverdag, således I kan komme godt i gang med den pædagogiske udvikling af jeres praksis på jeres skole.

Co-teaching?

Alle børn skal sikres mulighed for at kunne deltage i fællesskabet

Hvordan sikrer vi det gode samarbejde, når der er to eller flere voksne til stede i klassen på samme tid – måske endda med forskellige fagligheder – og hvordan bringes disse forskelligheder i spil?

Om Kirstine Gadegaard

Tillid og nysgerrighed

er nøgleord for mig i kontakten og relationen med mine medmennesker.

Udvikling på alle niveauer er i særdeleshed det, der driver mit arbejde. Hvad enten det handler om at være undersøgende, udviklende, spørgende, eller reflekterende sammen med ledere og medarbejdere er det processen og det gensidige samspil, der motiverer mig.

Jeg er naturligt nysgerrig og er inspireret af forskellige forståelsesretninger, som bl.a. indbefatter det systemiske og narrative perspektiv.


+45 28 76 64 13
kirstine@inkluvision.dk

InkluVision
v/ Kirstine Gadegaard
Havemøllevej 13
4100 Ringsted
Cvr. 42 53 94 49